Vitamine A in voeding

vitamine a in voeding

Vitamine A functie

Vitamine A is belangrijk voor een goede werking van de ogen, een gezonde huid en instandhouding van het immuunsysteem. Een gebrek aan vitamine A komt in de Westerse wereld niet zoveel voor, maar wel in derdewereldlanden. Vanwege die deficiëntie vind je in derdewereldlanden een hogere prevalentie aan oogaandoeningen én de mazelen (1).

Gelukkig bestaat er genoeg voeding waar vitamine A in zit, waardoor een tekort hieraan in ons land niet zo vaak voorkomt. Vitamine A zit met name in dierlijke producten als retinol, maar er zijn ook tal van plantaardige voedingsmiddelen waar veel bèta-caroteen in zit. 

Hoeveel vitamine A heb je nodig

Het lichaam kan bèta-caroteen makkelijk omzetten in vitamine A, waardoor je niet perse vlees hoeft te eten om aan voldoende vitamine A te komen. Met de volgende voedingsmiddelen kom je makkelijk aan jouw aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 680 mcg (vrouwen) en 800 mcg (mannen). De aangegeven hoeveelheden gelden per 100 gram onbereid product:

Voeding met vitamine A

Kabeljauwlever: 6525 mcg

Runderlever: 5044 mcg

Wortelen: 1500 mcg

Roomboter: 1000 mcg

Spinazie: 800 mcg

Zoete aardappelen: 700 mcg

Pompoen: 500 mcg

Broccoli: 400 mcg

Eieren: 200 mcg

Mango: 100 mcg

Een boterham met kabeljauwlever, levert al snel genoeg vitamine A voor de hele week.
Conclusie

Zoals je ziet zijn er genoeg opties om aan vitamine A te komen, ongeacht of je wel of geen vlees eet. Suppletie met vitamine A heeft daardoor in de meeste gevallen geen meerwaarde. 

Houd er rekening mee dat je maar 680 tot 800 mcg per dag nodig hebt. Orgaanvlees is ontzettend gezond en barst van de vitamines en mineralen, maar let er wel op dat je hier niet teveel van nuttigt. Zorg ervoor dat je niet boven de grens van 3000 mcg vitamine A per dag komt! Twee keer per maand een stukje lever doet wonderen voor de huid en de ogen, maar teveel hiervan is weer belastend voor de lever.

In dit artikel lees je alles over essentiële vitamines: hoeveel je ervan nodig hebt en hoe je er voldoende van binnenkrijgt.

Literatuurlijst
  1. Yang, H. M., Mao, M., & Wan, C. (2005). Vitamin A for treating measles in children. Cochrane Database of Systematic Reviews, (4).