Herstellen van COVID-19

Casus: herstellen van het coronavirus

Onlangs raakte ik besmet met SARS-CoV-2. Omdat ik zelden ziek word, leek het me verstandig me zo snel mogelijk te laten testen op COVID-19, uit de test bleek dat ik besmet ben met het coronavirus.

Iedereen reageert anders op het coronavirus, zo zijn mensen met onder andere een hoge bloeddruk, diabetes, asthma en hart- en vaatziekten vatbaarder voor het virus, dan relatief gezonde mensen. Houd er rekening mee dat dit artikel een casus bespreekt en dat de aanpak die voor mij werkt, misschien niet voldoende ondersteuning biedt voor iemand die zieker wordt van het virus dan ik. Neem bij ernstige klachten contact op met uw huisarts!

Zelf ben ik relatief gezond, ik sport normaal gesproken vier keer per week en heb gezonde eetgewoonten. Mijn leeftijd is 31 jaar, ik ben een man van 183 cm lang en weeg 78 kg. Ik heb al eerder nagedacht over hoe ik mijn infectie aan zou pakken, zodra het zo ver zou zijn. Helaas kreeg ik nu de gelegenheid mijn plan van aanpak op mezelf uit te proberen. 

Ziekteverloop na corona besmetting

Op zaterdag 14 november, merkte ik dat ik ziek was. Mijn klachten zagen er per dag alsvolgt uit:

 

14-11-2020: koorts, hoofdpijn en vermoeidheid

15-11-2020: koorts, hoofdpijn en vermoeidheid

16-11-2020: hoofdpijn en vermoeidheid

17-11-2020: hoofdpijn en vermoeidheid

18-11-2020: hoofdpijn en vermoeidheid, verlies van geur en smaak

19-11-2020: hoofdpijn en vermoeidheid, verlies van geur en smaak

20-11-2020: verlies van geur en smaak

21-11-2020: symptoomvrij

 

De besmetting begon met koorts, hoofdpijn en vermoeidheid. De koorts nam snel af. Na enkele dagen verloor ik het vermogen te proeven en te ruiken. Na een week was ik volledig hersteld van het coronavirus.

Voedingssupplementen bij behandeling van COVID-19

Om de hoofdpijn en koorts te beperken, heb ik verspreid over de dag tot 8 tabletten (4 gram) paracetamol per dag gebruikt. Hiernaast heb ik de volgende wateroplosbare voedingssupplementen gebruikt:

 

-vitamine c (ascorbinezuur) 10 gr, in 4 zittingen verspreid over de dag.

-zink picolinaat 50 mg, 2×25 mg verspreid over de dag.

-magnesium citrate 300 mg, voor het slapen.

-melatonine .9 mg, rond 20:00 ‘s avonds.

 

Normaal gesproken supplementeer ik niet met vitamine c en zijn de doseringen voor zink (25 mg) en melatonine (.3 mg) een stuk lager. Naast bovenstaande voedingssupplementen heb ik ook een aantal vetoplosbare voedingssupplementen gebruikt. Omdat ik niet ontbijt en deze voedingssupplementen het liefst ‘s ochtends inneem, heb ik de volgende voedingssupplementen ingenomen met een soeplepel olijfolie (andere oliën als MCT olie zijn ook geschikt) voor betere opname :

 

-vitamine d3 5000 iu

Strong Heart: resveratrol, pterostilbeen, quercetine, druivenpit extract, bioperine en niacinamide

Bright Mindcurcumine, EGCG, l-theanine en bioperine


Voorafgaand aan mijn besmetting nam ik 2500 iu vitamine d3 per dag. Daarnaast gebruikte ik gemiddeld drie keer per week Strong Heart én Bright Mind, omdat ik een aantal experimenten bij mezelf deed om de effectiviteit van deze middelen te testen bij lichte ontstekingen.

Waarom deze voedingssupplementen voor COVID-19?

-vitamine c is veilig in gebruik en tevens erg goedkoop. Vitamine c kan helpen bij het inkorten van de ziekteduur bij verkoudheid (1). De effectiviteit van behandeling met vitamine c bij COVID-19 wordt momenteel getoetst (2).

-zink heeft een ontstekingsremmende werking en kan zo de ernst van een eventuele cytokine storm in de longen verminderen (3).

-magnesium speelt net als zink een belangrijke rol in de functie van het immuunsysteem en draagt bij aan slaap.

-melatonine helpt met slapen en heeft een antixoidatieve en ontstekingsremmende werking (4).

-vitamine d is essentieel voor het immuunsysteem. Een vitamine d deficiëntie komt veel voor, suppletie met vitamine d is daarom voor veel mensen erg nuttig (5). Suppletie met vitamine d wordt in verband gebracht met verminderde sterfte bij COVID-19 (6). Ons lichaam is in staat zelf vitamine d aan te maken bij blootstelling aan zonlicht. Het is daarom extra belangrijk om in isolatie vitamine d te supplementeren.

Strong Heart: resveratrol, pterostilbeen en druivenpit extract hebben een antivirale, antioxidatieve en ontstekingsremmende werking. Quercetine helpt om zink naar onze lichaamscellen (zo ook in de longen) te verplaatsen (7). Bioperine® ondersteunt de opname van de gebruikte ingrediënten van deze formule (8).

Bright Mind: Curcumine heeft een antivirale, antioxidatieve en ontstekingsremmende werking (9)EGCG helpt net als quercetine om zink naar onze lichaamscellen te verplaatsen (7). Bioperine® ondersteunt de opname van de overige ingrediënten.

Het lichaam heeft zonlicht nodig om vitamine d aan te maken, door middel van suppletie kun je tijdens isolatie toch voldoende vitamine d binnenkrijgen.

Conclusie

Ik ben ervan overtuigd dat het innemen van deze voedingssupplementen heeft bijgedragen aan een sneller herstel, waardoor ik nu in staat ben dit verslag te schrijven. Hopelijk heb je iets aan dit verslag. Bij Elixir Life verkopen we de beste producten met pterostilbeen, trans-resveratrol en curcumine. De overige voedingssupplementen kun je elders in bulk kopen. Vitamines en mineralen zijn doorgaans vrij goedkoop en makkelijk te verkrijgen.

Laat ons in de comments weten wat jij doet, om symptomen van COVID-19 te beperken!

Literatuurlijst

1. Hemilä, H., & Chalker, E. (2013). Vitamin C for preventing and treating the common cold. Cochrane database of systematic reviews, (1).

2. Peng, Z. (2020). Vitamin C infusion for the treatment of severe 2019-nCoV infected pneumonia.

3. Skalny, A. V., Rink, L., Ajsuvakova, O. P., Aschner, M., Gritsenko, V. A., Alekseenko, S. I., … & Tsatsakis, A. (2020). Zinc and respiratory tract infections: Perspectives for COVID‑19. International Journal of Molecular Medicine, 46(1), 17-26.

4. Zhang, R., Wang, X., Ni, L., Di, X., Ma, B., Niu, S., … & Reiter, R. J. (2020). COVID-19: Melatonin as a potential adjuvant treatment. Life sciences, 117583.

5. Holick, M. F. (2007). Vitamin D deficiency. New England Journal of Medicine, 357(3), 266-281.

6. Grant, W. B., Lahore, H., McDonnell, S. L., Baggerly, C. A., French, C. B., Aliano, J. L., & Bhattoa, H. P. (2020). Evidence that vitamin D supplementation could reduce risk of influenza and COVID-19 infections and deaths. Nutrients, 12(4), 988.

7. Dabbagh-Bazarbachi, H., Clergeaud, G., Quesada, I. M., Ortiz, M., O’Sullivan, C. K., & Fernández-Larrea, J. B. (2014). Zinc ionophore activity of quercetin and epigallocatechin-gallate: From Hepa 1-6 cells to a liposome model. Journal of agricultural and food chemistry, 62(32), 8085-8093.

8. El-Ghazaly, M. A., Fadel, N. A., Abdel-Naby, D. H., Abd El-Rehim, H. A., Zaki, H. F., & Kenawy, S. A. (2020). Potential anti-inflammatory action of resveratrol and piperine in adjuvant-induced arthritis: Effect on pro-inflammatory cytokines and oxidative stress biomarkers. The Egyptian Rheumatologist, 42(1), 71-77.

9. Babaei, F., Nassiri‐Asl, M., & Hosseinzadeh, H. (2020). Curcumin (a constituent of turmeric): New treatment option against COVID‐19. Food science & nutrition, 8(10), 5215-5227.